08 mars 2011

Ökensand

(50 st)

200 g smör
2 dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt eller 2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175ºC. Bryn matfettet och låt det svalna. Rör matfett, socker, vaniljsocker hjorthornssalt (eller bakpulver) pösigt. Tillsätt mjölet och arbeta ihop degen. Forma kakor med två teskedar (själv klämmer jag bara ihop degen med händerna) och lägg dem på smord eller bakplåtspapper. Gör en liten skåra i kakorna med skedbladet. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt dem kallna på plåten.

Obs! Själv klämmer jag bara ihop degen med händerna istället för att använda teskedar.

Detta är min favoritsmåkaka!


Receptet kommer från boken “Sju sorters kakor”.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det är min favorit också! Gör den alltid till jul.
God Jul
Catarina

Susanne sa...

God jul! :)